Šta je CMR dokument i čemu služi?
CMR predstavlja skraćenicu od „Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route“ što na srpskom jeziku znači Međunarodni sporazum o transportnim ugovorima u drumskom prevozu robe.
On u praksi predstavlja ugovor o prevozu robe izmedju pošiljaoca, prevoznika i primaoca.
Ključni podaci koji se upisuju u CMR su:
Na dnu CMR-a je od velikog značaja da postoje pečati i potpisi pošiljaoca, vozara, primaoca.
Umesto pošiljaoca i primaoca uz ovlašćenje umesto istih CMR može pečatirati špediter koji zastupa izvoznika ili uvoznika.
Obzirom da u praksi često špediter popunjava CMR pre postupka izvoznog carinjenja onda on stavlja svoj pečat umesto izvoznika.
Kada se roba zbog carinskih procedura smešta u carinski magacin pre stavljanja u slobodan promet umesto uvoznika pečat i potpis na CMR stavlja uvozni špediter.
Takodje, u praksi se često dešava da primalac robe umesto CMR-a potpiše i pečatira dostavnicu odnosno delivery note. Ovakva situacija se dogadja onda kada je u CMR upisana zbirna količina robe, a na dva ili više istovarnih mesta se roba istovara parcijalno.
U domaćem transportu, osim otpremnice robu treba da prati i prevoznica koju potpisuju prevoznik i primalac. Ona predstavlja dokaz da je vozar robu u punoj količini i bez primedbi predao primaocu.
Pri izvozu roba biljnog porekla, a po zahtevima izvoznika poljoprivredna stručna služba, odnosno inspektori te službe nakon uspešne kontrole izvozniku daju fito sertifikat koji potvrđuje da su bilje ili biljni proizvodi pregledani po zvaničnim procedurama, da je utvrdjeno da nisu zaraženi štetnim organizmima i da odgovaraju važećim fitosanitarnim zahtevima.
Često se u praksi proces izdavanja fito sertifikata veže za proces izvoznog carinjenja robe iako to nije slučaj, jer da bi se obavio postupak izvoznog carinjenja nije potreban fito sertifikat, niti da bi se izdao fito sertifikat nije potrebno da se obavi izvozno carinjenje (jedno drugo ne uslovljava, već su to nezavisni procesi). To su dva nezavisna procesa za dve nezavisne državne službe. Momenat kada je važno da robu prati fito sertifikat, ako to propisi nalažu je trenutak ulaska u zemlju uvoza ili tranzita.
Da bi se lakše razumelo navešćemo primer: Firma „A“ iz Kraljeva izvozi povrće u Nemačku. Da bi se obavio postupak izvoznog carinjenja za firmu „A“ nije potreban fito sertifikat. Na ulasku u EU na graničnom prelazu Roszke(HU) granična fitopatološka služba traži od špeditera koji zastupa vozara da priloži fito sertifikat za robu koju prevozi. Ukoliko fito sertifikat postoji kamion sa robom će moći da nastavi put ka odredištu, a ukoliko nije uradjen fito sertifikat (a po propisima EU je neophodno da robu prati fito sertifikat) kamion se zaustavlja, odnosno upućuje nazad u zemlju polaska.
Inspektori poljoprivredne stučne službe po teritorijalnoj nadležnosti, a na osnovu zahteva izvoznika koji se podnosi minimum 24 sata pre dana planiranog za utovar i izvoz robe izlaze na teren i vrše kontrolu robe, ambalaže, dokumentacije i vozila u skladu sa svojim nadležnostima i ukoliko je sve uskladjeno sa propisima, vrše postupak izrade fito sertifikata i predaju ga izvozniku.
Izvoznik predaje originalni primerak fito sertifikata vozaču kako bi taj dokument u skladu sa propisima (ili zahtevima kupca, onda kada po propisima to nije neophodno) pratio robu tokom transporta.
Radno vreme i kontakt granične fito službe možete pronaći na sledećem linku
https://www.uzb.minpolj.gov.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=292&Itemid=291&lang=sr
Uvoznik je dužan da pre uvoza robe koja podleže veterinarsko-sanitarnoj kontroli podnese zahtev za izdavanje rešenja. Tim rešenjem se utvrđuju veterinarsko sanitarne mere, uslovi za uvoz ili tranzit pošiljaka, a takodje utvrđuje se da ne postoje smetnje za uvoz ili tranzit tih pošiljaka. Rešenje za uvoz se izdaje:
Takodje, posebnim analizama rizika se utvrđuje namena pošiljke, postojanje područja bez zaraznih bolesti životinja, istovetnost u radu, kao i istovetnost mera veterinarske službe zemlje odakle se roba izvozi i iste službe u Republici Srbiji.
Kada se tokom kontrole utvrdi da su prethodne pošiljke životinjskog porekla iz zemlje izvoza uvek bile bezbedne za upotrebu i praćene ispravnim međunarodnim veterinarskim potvrdama, nadležna služba u Srbiji izdaje dozvolu za uvoz i promet bez laboratorijske kontrole roba koje pripadaju ovoj grupi.
Proizvodi životinjskog porekla, hrana za životinje kao i veterinarski lekovi pri uvozu na graničnom prelazu ulaska u zemlju podležu veterinarsko-sanitarnoj graničnoj kontroli.
Obaveza prevoznika je da kada vozi ovakve vrste roba uputi vozilo na jedan od graničnih prelaza na ruti na kojima postoji organizovana veterinarsko-sanitarna kontrola, jer se roba ne može ocariniti pre nego što granični veterinarski inspektor utvrdi da nema veterinarsko-sanitarnih smetnji za uvoz robe.
Detaljnije o temi vetrinarska kontrola možete pronaći na sledećem linku
https://commercium.rs/Veterinarska_kontrola-216/group_id=-45
EORI broj predstavlja registracioni broj pravnih lica u Evropskoj Uniji koje ostvaruju poslovnu saradnju sa firmama van EU.
Ukoliko poslujete prvi put sa nekom evropskom firmom u okviru EU bilo da kupujete (uvozite) ili prodajete (izvozite) robu izuzetno je važno da pre otpočinjanja izvoza ili uvoza proverite da li Vaš saradnik u EU ima EORI registracioni broj, jer ukoliko nema dolazi do zastoja u transportu zato što se postupci carinjenja u EU ne mogu uraditi, sve dok Vaš saradnik ne dobije EORI registracioni broj.
Eori broj se koristi u carinske svrhe. Validnost EORI broja vašeg saradnika možete proveriti na sledećem linku:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/eori_validation.jsp
EX papir je izvozna deklaracija za robe iz Evropske Unije. Izradjuje se pri postupku izvoznog carinjenja robe u Evropskoj Uniji. Razdužuje se na graničnom prelazu izlaska iz EU. Ovaj dokument predstavlja dokaz izvozniku da je roba napustila teritoriju Evropske Unije.
Izradjuje se za robe koje ulaze u Euvropsku Uniju iz zemalja koje nisu članice EU. Izrada ovog dokumenta vrši se na ulazu u EU. Ovaj dokument se razdužuje pri rascarinjenju robe ili pri smeštaju robe u carinsko skladište unutar Evropske Unije, na adresi odakle prestaje odgovornost i nadležnost vozara koji je robu uzeo na prevoz. Garanciju nadležnim organima unutar EU polažu prevoznik i špediter za to da će se T1 dokument „zatvoriti“ u mestu rascarinjenja ili mestu istovara u carinsko skladište.
Pariteti se koriste kako bi se jasno precizirali troškovi i odgovornosti između pošiljaoca i primaoca robe.
EUR – EPAL palete su dimenzija:
Palete dimenzija 1200 x 1200 mm najčešće zovu „američka“ paleta.
Razlika izmedju europaleta i jednokratnih paleta je u materijalu, odnosno širini letvi. Europalete su najčešće potrebne onda kada se vrši razmena paleta.
Prosečna težina europalete EPAL-EUR je 25kg.
Sa dokumentom EUR1 izvoznik dokazuje da je roba koja se otprema evropskog preferencijalnog porekla. Da bi carina na zahtev izvoznika izdala ovaj dokument, izvoznik je dužan priložiti adekvatnu dokumentaciju kojom se dokazuje da je reč o robi koja je evropskog porekla.
Po aktuelnim propisima za robu koju prati EUR1 dokument uvoznik u evropskim zemljama ne plaća trošak carine ili se taj trošak plaća po znatno umanjenoj stopi zavisno od vrste robe, perioda godine itd.
Za fakturne vrednosti roba koje ne prelazne 6000 eur, preferencijalno poreklo robe se može iskazati i na fakturi prodavca robe.
Ono što za Evropsku uniju i evropske zemlje predstavlja EUR1, to za Rusku Federaciju znači CT-2 dokument.
Šta je zvud?
ZVUD je Zajednički Veterinarski Ulazni Dokument (ZVUD)
Cena za uslugu transporta se formiraju na osnovu više elemenata, od kojih su ključni:
TRANSPORTNA DOKUMENTACIJA za po obavljenom domaćem transportu:
TRANSPORTNA DOKUMENTACIJA za po obavljenom medjunarodnom transportu:
U cenu transporta koju prevoznik nudi svojim korisnicima usluga, uključeni su sledeći troškovi:
U praksi u cenu transporta koju prevoznik nudi svom klijentu nisu uključeni sledeći troškovi:
Air WayBill ili skraćeno AWB predstavlja tovarni list u avio transportu. Ovaj dokument izdaje avioprevoznik za svaku pošiljku posebno.
ATP sertifikat predstavlja dokaz da je termoizolovana komora sa rashladnim uredjajem testirana i da je vozilo u tom sklopu sa nadgradnjom sposobno da transportuje lakokvarljivu robu na zahtevanim temperaturnim režimima u skladu sa definisanim mogućnostima sklopa komora+rashladni uredjaj.
STANDARDNI 20’ KONTEJNER | FRIGO 20’ KONTEJNER |
Korisna dužina: 5,89m | Korisna dužina: 5,38m |
Korisna širina: 2,33m | Korisna širina: 2,26m |
Korisna visina: 2,38m | Korisna visina: 2,26m |
Kapacitet: 32,66m³ | Kapacitet: 27,47m³ |
Nosivost: 21,7t | Nosivost: 20,7t |
STANDARDNI 40’ KONTEJNER | FRIGO 40’ KONTEJNER |
Korisna dužina: 12m | Korisna dužina: 11,48m |
Korisna širina: 2,33m | Korisna širina: 2,26m |
Korisna visina: 2,38m | Korisna visina: 2,26m |
Kapacitet: 66,54m³ | Kapacitet: 58,64m³ |
Nosivost: 26,7t | Nosivost: 25,5t |
HIGH CUBE 40’ | OSTALI TIPOVI KONTEJNERA |
Korisna dužina: 12m | Open top 20’ |
Korisna širina: 2,33m | Open top 40’ |
Korisna visina: 2,69m | Flat rack 20’ |
Kapacitet: 75,21m³ | Flat rack 40’ |
Nosivost: 26,5t | Platform 20’ / 40’ |